⬅️ ١- حدیث #امام_جعفر_صادق "ع" درباره ولایت فقیه :


«مَن کانَ مِنکُم قَد رَوی حَدیثُنا وَ نَظَرَ فی حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَفَ اَحکامِنا، فَلیَرِضوا بِهِ حَکَماً، فَاِنّی قَد جَعَلتُهُ عَلَیکُم حاکِماً. فَاِذا حَکَمَ بِحُکمِنا فَلَم یَقبلهُ مِنهُ، فَاِنّما استَخَفَّ بِحُکمِ الله وَ عَلَینا رَدّ، وَالرادُّ عَلَینا اَلرّادُّ عَلَی اللهِ وَ هُوَ حَدُّ الشّرک بِالله».


ترجمه: از شما، کسی که حدیث ما را روایت کند و در حلال و حرام ما مطالعه کرده و صاحب‌نظر شده باشد و احکام و قوانین ما را بشناسد، بایستی او را به عنوان حاکم بپذیرید زیرا که من او را بر شما حاکم قرار دادم، پس اگر بر این اساس (حکم ما) حکومت کرد و از او اطاعت نکردید، حکم خدا را سبک شمرده‌اید و ما را نافرمانی کرده‌اید و کسی که نافرمانی ما را کند، خدا را نافرمانی کرده است و این در حد شرک به خداست.

#ولایت_فقیه_استمرار_حرکت_انبیا

#سازمان_مجاهدین_انقلاب_اسلامی

(چاپ چهارم: تهران: تیر ماه١٣۶٠)

صفحه ۴.


⬅️ ٢- #امام_خمینی: ولی فقیه تمام اختیارات پیامبر اکرم را دارد


«اگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت [علم به قانون و عدالت] باشد، بپاخاست و تشکیل حکومت داد، همان ولایتی را که حضرت رسول اکرم"ص" در امر اداره جامعه داشت دارا می‌باشد، و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند.


این توهّم که #اختیارات_حکومتی رسول اکرم"ص" بیشتر از حضرت امیر"ع" بود یا اختیارات حکومتی حضرت امیر"ع" بیش از فقیه است، باطل و غلط است. البته #فضائل حضرت رسول اکرم"ص" بیش از همه عالَم است و بعد از ایشان، فضائل حضرت امیر"ع" از همه بیشتر است. لکن زیادیِ فضائل معنوی، اختیارات حکومتی را افزایش نمی‌دهد. همان اختیارات و ولایتی که حضرت رسول و دیگر ائمه «صلوات الله علیهم» در تدارک و بسیج سپاه، تعیین وُلات و استانداران، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را برای حکومت فعلی قرار داده است، منتها شخص معیّنی نیست، روی عنوانِ «عالِم عادل»  است.


وقتی می‌گوییم ولایتی را که رسول اکرم"ص" و ائمه"ع" داشتند، بعد از غیبت، فقیهِ عادل دارد، برای هیچ کس این توهّم نباید پیدا شود که مقام فقها، همان مقام ائمه"ع" و رسول اکرم"ص" است. زیرا اینجا صحبت از #مقام نیست بلکه صحبت از #وظیفه است. ولایت یعنی حکومت و اداره کشور و اجرای قوانین شرع مقدس، یک وظیفه سنگین و مهم است نه اینکه برای کسی شأن و مقام غیر عادی به وجود بیاورد و او را از حد انسان عادی بالاتر ببرد. به عبارت دیگر، ولایت مورد بحث یعنی حکومت و اجرا و اداره، بر خلاف تصوری که خیلی افراد دارند امتیاز نیست، بلکه وظیفه‌ای خطیر است».


#سید_روح_الله_موسوی_خمینی

#ولایت_فقیه_و_حکومت_اسلامی

صفحات ۵۵ و ۵۶.